Eerste week - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieke Egbers - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieke Egbers - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: liekeinsingapore

Blijf op de hoogte en volg Lieke

18 September 2011 | Singapore, Singapore

He allemaal,
Ik zit hier al bijna een week, en er is veel gebeurd afgelopen week dus even een (hopelijk) kort overzicht.

Allereerst nog even voor de duidelijkheid, wat ga ik hier eigenlijk precies doen? Dat is: een onderzoek voortzetten; kijken wat de invloed is van sediment depositie op koraal. Dit is al opgezet door een andere student, Micah, maar het duurde nogal lang voordat de opstelling klaar was en de koralen gingen op onverklaarbare wijze dood. Aan mij de taak om te zorgen dat het koraal blijft leven en daarna het experiment uit te breiden. Samen met mij zijn hier Eva (vanuit Nijmegen) en Nilma (vanuit Wageningen, maar van oorsprong Indonesisch). Zij gaan kijken naar invloed van temperatuur en schaduw op de groei van zeegras. Hun experiment is nog niet opgezet en het idee is dat wij elkaar mooi een beetje kunnen helpen. Dus.

Maargoed maandag na aankomst gelijk met Eva naar de NUS (National University of Singapore) gegaan, met een erg grote campus, om het marine biology lab een bezoekje te brengen. Met onze begeleider Peter Todd een gesprek gehad en daaruit bleek al snel dat er nogal wat onduidelijkheden waren, er is nogal slecht gecommuniceerd tussen Nederland en Singapore (zo’n vermoeden had ik al, aangezien ik twee dagen voor vertrek nog niet wist hoe het zou gaan met accommodatie). Er zijn ook te veel mensen bij betrokken en vanuit Nederland dacht iedereen; aah dat komt wel goed (ikzelf ook:P). Wat Eva en mij betreft komt het ook wel goed, zij verblijft bij vrienden, ik kan een weekje bij Nederlandse studenten uit Delft op het appartement terecht en daarna zoek ik wel iets, en wij kunnen het allebei wel betalen/voorschieten. Nilma daarentegen dacht dat alles voor haar betaald/geregeld zou zijn, wat haar ook half toegezegd was, maar dat bleek niet zo te zijn. Zij bij de jongens in zou lastig worden, ik slaap in de woonkamer (prima, heb inmiddels ook een echt bed, niet alleen matras) maar er is maar 1 extra matras dus dan zouden we een matje moeten kopen. Bovendien is Nilma moslima en dan zijn er regels t.o.v mannen en bedekkende kleding etc. Nouja dat resulteerde in stress, Peter boos op Nederlandse delegatie, wij schuldig dat hij dit nu allemaal op zijn dak kreeg terwijl het al lang geregeld moest zijn. Maar de oplossing kwam al snel, Nilma verbleef maandag bij Peter thuis (bij hem, vrouw en kind) en dinsdag had Eva via internet al meteen een kamer voor haar gevonden. Nou prima, iedereen blij. Nu blijkt ook dat wij waarschijnlijk vanaf 10 oktober het appartement van de jongens kunnen overnemen, en het wordt ook nog eens vergoed (a 3000 singaporese dollar per maand.. katsjing!) Dit appartement staat me steeds meer aan, naast zwemmen kan je er ook gratis sporten. En het wordt twee keer per week schoongemaakt!

De rest van de week op het lab gezeten en een bezoekje gebracht aan het eilandje St John’s. Daar staan de grote tanks waarin ik mijn experimenten kan doen. Maar eerst moet al het spul van Micah naar het lab op de universiteit worden versleept, zodat ik het daar kan testen en uitbreiden zonder elke keer met de boot op en neer naar St Johns te moeten. Oh en vrijdagmiddag was ik met ‘team zeegras’ mee naar eiland in het noorden van Singapore; palau Ubin. Daar is een zeegrasveld waar experimenten worden uitgevoerd door verschillende studenten en Eva en Nilma verzamelden daar wat zeegras om mee te nemen naar het lab (ik ging mee als assistent oftewel voor de leuk en om foto’s te maken.. :P).
Vandaag de toerist en bioloog uitgehangen door een bezoek te brengen aan het bird park. Dat was supermooi, met grote open volières en prachtige vogels. Veel ‘oude bekenden’ uit Zuid-Afrika gezien, zoals de oliebol oftewel guineafowl. Er was namelijk een afdeling met Afrikaanse vogels ;)

De planning is nu om eerst te leren duiken zodat ik koraal kan verzamelen, dus ik ga vanaf dinsdag naar Maleisie (en dan naar het eiland Tioman, google maar afbeeldingen om jaloers te worden) om een cursus te volgen. Jullie horen daarna wel weer wat!

Mijn nummer hier is trouwens (+65)98907507, voor wie het nog niet op facebook gelezen had. En weer nieuwe foto's op: https://picasaweb.google.com/liekeegbers/Singapore

Als laatste nog wat opvallende dingen aan Singapore; ontzettend goed openbaar vervoer met werkende OV chipkaart en metro’s die er binnen 5 minuten zijn, supergrote winkelcentra met serieus honderden winkels erin waar het altijd druk is, binnen = koud en buiten = heet, veel aanbod qua eten en er wordt ook veel gegeten maar toch is iedereen dun (koken is hier trouwens niet nodig, uit eten gaan is veel makkelijker/lekkerder/goedkoper), meeste mensen praten Engels maar dan wel snel en met zo’n typisch Chinees accent (denk aan de ‘and theeeeeen? Van: http://www.youtube.com/watch?v=hRN9zj7WLR0&feature=related) kledingstijl is zoals verwacht (tenminste mijn vooroordeel over aziaten) apart en erg hip; in Nederland zou je ervoor uitgelachen worden, veel angry birds t-shirts en andere angry birds merchandising, kinderen in de kinderwagen spelen al op Ipads, in de metro zit ook iedereen met z’n hippe telefoon te pielen (want gratis WiFi), veel Indiers met mooie traditionele kleding en binnenstad wat ik gezien heb deed me aan Las Vegas denken, met veel lichten en megagrote gebouwen waarvan je denkt: wat heb je er aan, ga iets nuttigs met je geld doen ofzo. Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen hier geloof ik. Ohja het schandaligste vind ik wel dat je hier bij de vleet plastic zakjes krijgt. Twee broodjes = elk broodje apart in een plastic zakje en die samen ook weer in een plastic zakje.. Ohnee wacht het kan nog erger, in een pak koekjes wat ik haalde; je hebt een kartonnen verpakking, binnenin een plastic zak met daarin, jawel, elk koekje apart verpakt in plastic. Waarom in vredesnaam!? En recycling ho maar! Rare jongens die Aziaten..

  • 19 September 2011 - 07:19

    Lucy:

    Hallo Lieke,leuk verslag lijkt me nogal hip allemaal had ik niet gedacht. Luxe dat je dat appartement kunt krijgen incl. schoonmaak,zwembad enz. Groetjes uit een grijs Beckum.

  • 19 September 2011 - 09:40

    Michelle:

    Heeeej Lieke, klinkt goed daar. Wat een luxe allemaal. En wat vet dat je weer oliebollen hebt gezien! :D Ben wel jaloers dat je gaat leren duiken in Maleisie! Geniet ervan.
    xxx

  • 19 September 2011 - 15:24

    Valerie:

    Haha herkenbaar die commentaren over singapore! Veel succes met duiken!!! :D
    En dat appartementje klinkt niet heel slecht nee ;-)

  • 20 September 2011 - 08:43

    Mariska:

    Goed verhaal =) Geniet van het duiken! Had de foto's al opgezocht.. MOOI!
    Veel plezier daar!
    xx

  • 26 September 2011 - 12:05

    Karlijn:

    Hahaha! Geweldig om te lezen Liekertje! :D Ik hoor het je allemaal zeggen... Maar eh, gratis sporten? Ga je dat doen dan?! :o
    Ik ga snel even naar je nieuwe foto's kijken!
    xx Lijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore stage

Recente Reisverslagen:

15 April 2012

Home sweet home

11 Maart 2012

De laatste loodjes wegen het zwaarst..?

29 Januari 2012

2012

17 December 2011

December in de tropen

20 November 2011

Veldwerk, Thailand en pepernoten
Lieke

Actief sinds 07 Sept. 2011
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 8561

Voorgaande reizen:

10 September 2011 - 10 April 2012

Singapore stage

Landen bezocht: