Home sweet home - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Lieke Egbers - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Lieke Egbers - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Door: liekeinsingapore

Blijf op de hoogte en volg Lieke

15 April 2012 | Nederland, Nijmegen

Inmiddels ben ik al lang en breed weer in Nederland, maar wil toch even kort de avonturen van de laatste maand kwijt. Karlijn en Mariska kwamen na een lange vlucht op zondag 11 maart aan in Singapore. De eerste paar dagen in Singapore meegeholpen met veldwerk van Siti, andere bezienswaardigheden gezien en nuttige dingen gedaan zoals mijn haar geknipt (ja het was nodig). Daarna met de bus naar de eerste bestemming in Maleisie, Melaka. Hier was ik al eens geweest met de familie, leuk historisch stadje met Nederlandse en Portugese invloeden. Op een gegeven moment zaten we daar lekker op en bankje wat te drinken, worden we ineens belaagd door busladingen Chinezen/Japanners die ongegeneerd foto’s van ons maakten of met ons op de foto wilden! Bizar.. Blijkbaar hadden ze nog nooit blanken (misschien hielp het ook dat we blond zijn) gezien? Had ik hier niet verwacht. Na 1 dag en nacht hadden we het wel gezien, dus met de bus door naar Kuala Lumpur. Daar een leuk hostel (zeer goedkoop, wel angst voor schurft, bedwants en kakkerlakken maar het ging allemaal goed) met dakterras midden in Chinatown gevonden. Op een gegeven moment zagen we in de stad iemand voor onze neus beroofd worden van haar dure camera door iemand op een scooter. Erg sneu, maar daarom wel beter op onze spullen gaan letten. Ook nog naar de Batu Caves geweest, tempels in een grottencomplex, inclusief apen en een interessante rondleiding door een vleermuizengrot.

De volgende bestemming was de jungle van Maleisie, oftewel Taman Negara! Met een bus naar een afgelegen plek gebracht, vanuit daar nog een paar uur met de boot naar de middle of nowhere, een dorpje langs een rivier vlakbij de ingang van het park. Vanuit daar een 2daagse trektocht door de jungle, met gids en gezelschap van Saskia, een ander Nederlands meisje, geregeld. We moesten zelf eten, drinken, slaapzak en matje meeslepen, en daar gingen we. Het was echt een indrukwekkende, dichtbegroeide, broeierige, lawaaierige (allerlei insecten, vogels en apengeluiden) en bijna onbegaanbare jungle zoals je het verwacht. Onderweg ook nog veel olifantenpoep en sporen gezien! Mariska wilde ze wel echt zien maar dat vond de gids niet zo’n goed idee, als je ze tegenkomt moet je rennen voor je leven. Na 8 km lopen, waar we zo’n 4 uur over deden, aangekomen in onze slaapplek, een grot! Supermooi, daar onze matjes uitgestald en avondeten gehad. ’s Nachts gezelschap gehad van ratten en de bewoners van de grot, vleermuizen (en heeel veel vieze grote spinnen op het ‘toilet’). Nu ben ik niet bang aangelegd (oke behalve voor die spinnen) maar ik was toen ik ’s nachts wakker werd verlamd van angst. Het is daar zó ontzettend donker en je hoort allerlei geluiden om je heen en in de jungle (Tijgers? Olifanten?) dat ik niet naar de wc durfde. Je mocht ook absoluut de grot niet uit ’s nachts van de gids. Wel heel erg indrukwekkend, zo’n overweldigende natuur dat kun je je niet voorstellen. Er zijn trouwens al eens mensen daar verdwaald en nooit meer teruggevonden.. Volgende dag nog eens 8 km door de natuur geploeterd, bloedzuigers van je af plukken maar ook afgekoeld in de rivier waar je met hulp van een liaan in kon slingeren en dorpje van een inheemse stam bezocht.

Alle kleren en schoenen inmiddels vies, stinkend en warm, dus door de Cameron Highlands, theeplantages in bergen van Maleisie waar de temperaturen een stuk lager lagen (10-20 graden). Karlijn was jarig op de dag dat we vertrokken uit de jungle, dus haar verjaardag voornamelijk in de bus gevierd, maar wel lekker uit eten met taart! Tour door de theeplantages de volgende dag was erg interessant (jammer voor Karlijn dat ze niet van thee houdt.. :P), en daarnaast nog door een mossy forest gelopen, mooie uitzichten gehad en vieze beesten in de hand gehad op een butterfly farm. Foto’s zeggen hier meer lijkt me. Hier niet lang geweest want we wilden door naar Thailand! Na een lange, lange, bus/taxiscooter/boot reis kwamen we aan op het eiland Ko Tao. Karlijn en Mariska wilden toch wel leren duiken, want het is daar mooi en goedkoop, en daarom konden we in een supermooi resort terecht (2 zwembaden, eigen douche, balkon, geen zorgen om ongedierte in bed en elke dag schoongemaakt). Terwijl zij leerden duiken, kon ik foto’s maken, relaxen maar ook mee op de boot voor snorkelen en duiken. Het was wel mooi daar, ook onder water, en nog een zeeschildpad gezien met duiken! Dit beviel zo goed dat ze ook nog hun advanced open water hebben gedaan (had ik al), dus we bleven daar wat langer. Plannen om naar het noorden van Thailand te komen maar geschrapt. Ik kon mooi met ze mee duiken tijdens hun cursus, dus dat was wel goed geregeld. Ze hadden een Nederlandse duikinstructeur die al 13 jaar ‘vast’ zat op het eiland omdat het hem daar zo goed beviel. Kon me er iets bij voorstellen, lekker leven daar. Elke avond kon je lekker in de bar/op het strand hangen met goedkope cocktails en waren er brandende springtouwen en een zogenaamde ring of fire om overmoedige dronken mensen brandwonden, en het publiek entertainment, te bezorgen. Een avond nog jongens uit Nijmegen tegengekomen, kleine wereld. Nederlanders weten wel hoe ze moeten feesten dus het liep redelijk uit de hand, maar gelukkig is alles (camera, geld, sleutels) en iedereen (ik noem geen namen) wonderbaarlijk genoeg weer boven water gekomen.

Daarna hadden we nog niet genoeg van mooie stranden, en gingen we samen met Rutger, die we op Ko Tao ontmoet hadden via de duikcursus, door naar Krabi en omliggende plaatsen. Daar leuke tours gedaan, kajakken en olifant rijden, en door naar mooie strand Railey beach. Geweldig mooi strand en mooie rotsformaties. Hoogtepunt was een wandeltocht (niveau; extreem) naar een uitzichtpunt en een lagune! Het was niet zo’n lange tocht maar je moest eerst bijna steil omhoog klimmen, met behulp van touwen op supergladde, puntige stenen, en daarna aan de andere kant weer omlaag. Soms leek het onmogelijk en was de helling meer dan 90 graden, maar de lagune was het waard, ondanks het smerige modderige water. Daarnaast nog een sunset snorkelling tour gedaan, waarbij je met een boot op verschillende snorkelplekken en eilanden (chicken island!) kwam. Daarbij nog een zeeschildpad gezien, en ’s avonds in het donker lichtgevend plankton! Heel bijzonder. Een van de laatste dagen nog een tempel bezocht waarvoor je eerst 1200 treden moet beklimmen in de hitte, bijna geen wind, dacht dat ik doodging, maar wel mooi uitzicht.

Aan het eind van de vakantie met het vliegtuig terug naar Singapore en daar gingen Mariska en Karlijn na 1 dag shoppen weer naar Nederland. Ik kon nog een paar dagen afscheid nemen van de mensen daar, het eten, drinken, weer, mijn huis met zwembad, eigenlijk alles wat zo leuk is aan Singapore, voordat ik maandagavond terugvloog. In Nederland wachtte mij vies koud weer (fijn dat ze nog een beetje herfst voor me hebben bewaard..) maar ook familie, een spandoek, taart, Buddy en de nieuwe kat Max, heerlijke kaas en ander Nederlands eten, toch wel weer lekker. En in Nijmegen vrienden, patat met frikandel, college’s en goedkope alcohol! Raar om weer hier te zijn, maar alles is toch weer vertrouwd en het lijkt net alsof ik niet lang weg ben geweest. Nu begint met echte leven weer, met vooral veel schrijven en afstuderen. Wat ik daarna ga doen is nog maar de vraag, werken? Lerarenopleiding? Of komt er weer een reisverslag? Hopelijk wordt dat binnenkort duidelijk..

In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn verhalen, hoop dat jullie ervan genoten hebben! En niet te jaloers zijn geworden.. ;) Voor degene die ik nog niet heb gezien in Nederland, tot snel!

Foto’s: https://picasaweb.google.com/liekeegbers/ReisfotoS?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPzQq_-xw_7M1wE&feat=directlink

• 15 April 2012 - 19:20

Mariska:

I like!! Leuke vier weken hebben we gehad! Ik voel me toch wel zo hier en daar aangesproken in jouw verhaal, maar toch bedankt voor het achterwege laten van de details :P
    Xx

• 15 April 2012 - 19:34

Rutger:

Wauw, dat heb je netjes samengevat!
    Die lagune was inderdaad wel een hoogtepunt. Niet zozeer die modderpoel zelf als wel de helse klimtocht ernaartoe..
    Btw Mariska bij jou loopt toch nooit iets uit de hand ;)

• 15 April 2012 - 19:42

Boukje:

seen this, done that..meer activiteiten, bezienswaardigheden, uitdagingen, inspiraties had je volgens mij niet meer kunnen proppen in deze periode!!! Geweldig, een ervaring om nooit meer te vergeten, ben blij voor je!

• 15 April 2012 - 20:20

Anouk:

Ik mis het feit dat je een heel leuk welkom thuis cadeau hebt gehad van je nichtjes (ja je hebt het gemist maar ondertussen hoort Lianne officieel bij de familie!

• 15 April 2012 - 21:24

Rosita:

Mooie afsluiting( had ik niet verwacht)
    Zal echt wel wennen worden, hadden wij al na 10 dagen Singapore. Hopen dat je je plekje snel zult vinden.
    Succes met alles

• 16 April 2012 - 10:51

Karlijn:

Niets aan toe te voegen...

Geweldig, Lieke!! :D